Medlemsavgift

I medlemsavgiften ingår det mesta av den verksamhet vi genomför i Partille Scoutkår. När vi har hajker eller läger tillkommer en deltagaravgift, och ibland en avgift för resor. Medlemsavgiften beslutas på årsmötet för Partille Scoutkår. Ordinäre medlemsavgiften 700 kr per år (2*350 kr) består av flera delar:

• Partille scoutkår avgift 430 kr per år
  • Scouterna Sverige avgift 180 kr per år
  • KFUM Sverige avgift 40 kr per år
  • Göteborgs Scoutdistrikt avgift 50 kr per år

När du betalar terminsavgiften blir du som scout också medlem i riksorganisationen Scouterna Sverige, distriktsorganisationen Göteborgs scoutdistrikt, samt i världsorganisationer WOSM och WAGGGS för scouter. Kåren är också medlem i KFUM Sverige. Terminsavgiften för höstterminen 2024 är

• Spårare, Upptäckare, Äventyrare, och Utmanare scout 350 kronor per termin
  • Rover scout 150 kronor per termin
  • ledare, styrelse, och funktionär 50 kronor per termin
  • passiv medlem 150 kronor per termin

Om du önskar ta en paus från att deltaga i kårens verksamhet men fortsätta vara medlem, kan du ansöka om att bli passiv medlem i Partille scoutkår
Ansökan passiv medlem

Förmåner

I medlemsavgiften ingår en försäkring som gäller så fort du som medlem deltar i någon verksamhet som anordnas av Scouterna lokalt eller centralt, se försäkringar – För dig som är medlem.

Några gånger per termin får man Tidningen Scout

Faktura från Scouterna

Medlemsavgiften faktureras direkt till medlemmar varje termin och dessa skickas ut centralt från Scouterna baserat på de kontaktuppgifter som kåren har registrerat i medlemsregistret Scoutnet. Medlemsavgiften skall betalas enligt faktura från Scouterna i Sverige.

Scouterna sänder faktura som e-faktura till banken, via digital post med Kivra, eller med e-post alternativt som vanligt brev med posten enligt scoutens adress hos Scouterna. Medlem kan logga in i Scoutnet och ändra medlemsuppgifter. För att välja e-faktura eller digital post se Välj faktureringsmetod.

Har du eller ditt barn slutat i Scouterna? Meddela det snarast till avdelningsledarna eller sänd ett e-mail till Partille scoutkår.
Beroende på när du avslutar medlemskapet kan du behöva betala medlemsavgiften för pågående terminen.

Scouternas stödfond

Om en medlem behöver ekonomiskt bidrag för att kunna delta i Scouternas verksamhet är den välkommen att söka bidrag från Scouternas stödfond. Man kan söka bidrag för att betala medlemsavgifter, köpa utrustning eller till att resa. Stödfond ger stöd till scouter mellan 8 och 25 år så de kan vara med på lika villkor som sina kompisar. Har du inte råd att betala till exempel medlemsavgift eller avgifter för hajk/läger kan du ansöka om hjälp från Scouternas stödfond. Mer information och förklaring till hur du ansöker.