Hajk och läger

Att åka på läger med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. Varje avdelning i vår kår åker på ett helgläger (hajk) varje termin. På sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans med andra kårer. Prata med avdelningsledarna om du vill veta vilka läger de planerar för sina scouter under terminen.

Läger och hajkers svårighetsgrad planeras utifrån vad en scout i respektive avdelning bör klara av. Till exempel från upptäckare och uppåt bör scouten kunna klä på sig själva och kunna
bära sina saker under en hajk. Vi är måna om att alla ska kunna vara med och vet man med sig att ens barn behöver extra hjälp uppskattar vi om en förälder kommer med. Inte
för att ha hand om sitt barn, utan för att var extra hjälp vid matlagning eller aktiviteter för alla scouterna.

Utrustningslista för läger och hajk

Till varje läger kan det finnas speciella saker man behöver ha med sig. Kolla alltid av med ansvarig ledare vad som gäller för just din hajk eller ditt läger.

Scouternas läger i Sverige och världen

Från att du är upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och världen som anordnas centralt av Scouterna. Det kan till exempen vara Jamboree läger eller den utmanande vandringen Explorer Belt någonstans i Europa.
Scouternas läger i Sverige och världen