Bli scout

Möt äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

För att gå med i Partille scoutkår skall du göra en intresseanmälan som skickas direkt till Scouternas medlemsregister.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna tidigast när du går i andra klass, men kan starta vid vilken ålder som helst. För mer information, se Avdelningar

Vad gör vi?

Lek, samarbete och ansvar är centralt i vår verksamhet. Vi erbjuder en stimulerande och rolig fritidsaktivitet för barn i Sävedalen med omnejd.

• Vi lär oss om naturen,  hantera kniv och andra användbara verktyg som vi behöver när vi är i skogen på hajk, göra upp eld, matlagning, sårvård mm. Även pyssel, knopar och bakning är vanliga aktiviteter, speciellt under årets mörkare delar. Vi leker både stillsamma och vildare lekar inomhus och utomhus.
  • För många aktiviteter får du ett märke som du kan sy fast på din scoutskjorta.
  • Några gånger om året har vi hajker och läger, både i den egna åldersgruppen, inom kåren och tillsammans med andra kårer.

Utrustning

Vi är ofta ute under våra scoutmöten även om vädret inte är det bästa och scouterna förväntas ha kläder efter väderlek som tål vatten och skogslek . Våta och kalla scouter har inte roligt. Vid läger och hajker behövs en ryggsäck och utrustning för övernattning. Information om detta fås i samband med föräldramöten och inbjudan till övernattning. Scouthalsduk får scouten under sin första termin när medlemsavgiften är betald. Scoutskjorta är det inte nödvändigt att skaffa med en gång.

Information till vårdnadshavare

Vi som är engagerade vill ge våra egna och andras barn en rolig och bra fritidssysselsättning som rustar dem för livet. Arbetet blir betydligt roligare och enklare när fler engagerar sig. Du är välkommen att engagera dig som ledare eller hjälpledare under en eller flera möten. Du kan också följa med på hajk eller läger för att hjälpa till t.ex. med matlagning eller vid aktiviteter för alla scouterna. Allt arbete i kåren bedrivs ideellt, ingen ledare får lön. Observera att det inte krävs några särskilda kunskaper för att hjälpa till och att all hjälp tacksamt tas emot. Välkommen!

Kåren behöver engagerade personer till styrelse, revisorer, och valberedning i den ideella föreningen. Är du intresserad, hör av dig till någon i styrelsen.

Vårdnadshavare förväntas ställa upp på den städdag och underhåll av Pukegården som återkommer varje termin.

Vill du bli scout ?

Du är välkommen att när som helst på terminen komma på ett möte och testa scouting, kontakta scoutkåren och bestäm tid. Mera information:

Det går också bra att kontakta avdelningsledaren direkt om ni har några frågor.

Intresseanmälan

För att gå med i vår scoutkår skall du göra en intresseanmälan som skickas direkt till Scouternas medlemsregister. Fyll i uppgifterna så hör vi av oss till dig inom kort. Fält som är markerade med * är obligatoriska.

Välkommen med en intresseanmälan.